giovedì 10 aprile 2008

अम्बा

~
~


अकन्या
अऋणिन् ~ अकल्क
अकूपार ~ अकल्प~ अकल्मस्हा
अकिल्विस्ह ~ अकालकुसुम ~ अकाणा ~ अकामकर्षण
अकृशलक्ष्मी ~ अकृष्णकर्मन् ~ अक्ष
अंशूदक ~ अंशुमत्
अंशुधरा





~





“Ambā”

akanyā
arnin ~ akalka
akūpāra ~ akalpa ~ akalmashā
akilvisha ~ akālakusuma ~ akānā ~ akāmakarsana
akriśalakshmī ~ akrishnakarman ~ aksha
anśūdaka ~ anśumat
anśudharā





~





“Gudinna”


icke en oskuld
skuldfri ~ fri från orenhet
obunden ~ ej underställd regler ~ perfekt
utan synd ~ blommandes utanför säsongen ~ ej enögd ~ ej göra lustor besvikna
njutandes full lycka ~ befriad från negativa handlingar ~ sensuell perception
vatten som blivit solbelyst ~ rik på Somanektar
Sola



















~

Jag vill påtala, som alltid, att det är ursprungsspråket som styr hur jag skrivit det, särledes i denna दि अमन्ते, svenskan är enkom för förståelse, en dålig översättning samt ej stilistiskt infångandes, samt vill påtalas, som alltid, att sanskrit är ett väldigt fägrande språk, den mångfasseterande djupsinta kulturella kunskapen bakom orden kan vara svår att greppa häri, utan vidare kunskap, men med viss fantasi får man nog in det mesta.

Vissa transkriberingstecken går ej att skriva här, varvid även transkriberingen fallerar, vilket är synd då läsningsbehaget går förlorat utan kunskap i devanagariskriften. Hursom, vissa av konsonanterna är vokaliserade, o andra är stavelsebärande, emedans andra läses som de är.

~

15 commenti:

Anonimo ha detto...

Fina dikter du har

Anonimo ha detto...

Mycket lärdom i skönhet! // maluca

Anonimo ha detto...

Haha, mm :)

Nu stänger jag ner bloggen. Men jag kanske återkommer senare!

Anonimo ha detto...

Imponerad av dina språkkunskaper. Texten är som ett konstverk. / M.M

Anonimo ha detto...

Tack för den fina kommentaren! Det värmde.

Anonimo ha detto...

Tack för din kommentar! :)

Ja, jag kommer fortsätta önska. Jag kan inte riktigt hjälpa det, men jag är barnsligt förtjust i dessa klockslag och tycker det är lika spännande varje gång :)
Hoppas alla dina önskningar också slår in.

A-K ha detto...

Sanskrit är ett bildrikt och mycket fascinerande språk, och din dikt är vacker - och därtill allittererad. Tack för denna stilistiska och fagra skönhet!

Anonimo ha detto...

Du verkar vara mycket duktig på språk du mannen, att översätta dikt är inte någon lätt sak, i alla fall inte från sanskrit kan jag tro :-)

Anonimo ha detto...

O, alla översättningars tillkortokommanden till trots, vågar jag påstå att den här Gudinnan duger alldeles utmärkt åt mig ;)

Steve, har du studerat sanskrit på egen hand eller hur har du gått tillväga? jag skulle själv gärna lära mig mer om detta språk. du får gärna höra av dig om du har nåt boktips eller liknande. vi höres!

Magnus

Anonimo ha detto...

härligt att läsa d du skriver. ha en fin kväll:)

S.A.I. Steve Lando ha detto...

tackar gott för alla kommentarer häri,

gällande din fråga Magnus, jo, jag började läsa sanskrit vid Göteborgs universitet, men jag tror inte den kursen finns kvar där, kanske det finns i Uppsala, men annars finns det i Köpenhamn så vitt jag vet.

I övrigt går det bra att självstudera, det är vad jag brukar göra iaf, allt man behöver är vilja, vetgirighet, vin o givetvis lite tid:)

Gällande sanskrit så började jag med en väldans bra grammatikbok:

Sanskrit-Grammatik - mit sprachvergleichenden Erläuterungen, av Manfred Mayrhofer

det är nog den bästa - samt korta - grammatikboken gällande sanskrit, väldans bra, o enkel. Den finns förövrigt på engelska med, men den engelska versionen är väldigt svår att få tag på.

Du måste ha ett gott lexikon:

A Sanskrit-English dictionary. Etymologically and philologically arranged with special reference to cognate Indo-European languages, av Monier Monier-Williams,

du måste ha en stor bokhylla så du får plats med boken dock, detta är en av auktoriteterna (manfred ovan med) på området, och boken är skitbra rent ut sagt - köp de indiska nyproducerade upplagorna, de är billiga.

Sedan är det bara att börja läsa:

A Sanskrit reader: With vocabulary and notes, av Charles Rockwell Lanman, 1888, eller senare upplagor

alla dessa ovan böcker är billiga och kräver som sagt bara vilja, vetgirighet, sinnesöppning (lite vin) o tid, att bemästra. Via bokus eller amazon kan man även köpa in självlärningsböcker kring sanskrit, sök på 'sanskrit' helt enkelt, så fixar det sig:)

Angie Roger ha detto...

त्वां कामयामि - संस्कृत
En helt underbar skrivelse på det vackra urspråket sanskrit,diamantens gudomliga hyllning höjs av detta språks skrift, mycket vackert alstrat ...

Anonimo ha detto...

tackar så mycket för tipsen Steve!
får se vad som växer fram ur detta...

Magnus

Anonimo ha detto...

Hej
jag surfade in på din blogg av slump då jag skulle vilja göra en tatuering i till min förstfödda sons ära.
Är det möjligt att skriva "namn och födelsedatum" i sanskrit?
Om möjligt skll jag vilja ha din hjälp

Tacksam för svar
Mvh/Fredde

rftpxxx@gmail.com

Anonimo ha detto...

Helt enastående vackert på sanskrit.

En kvinna är en gudinna och lyser av gudinneljus oavsett vad hon gör eller hur hon beter sig. Helt rätt.