mercoledì 14 gennaio 2009

Norske Dagbladet sensurerer

~

För tredje gången blockerar den norska tidningen Dagbladet denna blogg för länkning via Twingly, alltså inte bara bortplockning utav någon enstaka störande länk utan totalblockering av hela bloggen

när det skedde första gången så mailade sedan en redaktör där:

Jeg har imidlertid lest bloggen din, og jeg synes det er en fin blogg, så jeg skal sørge for at den blir åpnet igjen.

så säger de nog inte igen. Schizofrena norrmän.

Samma redaktör meddelar istället att det är några fårskalliga norrmän som klagat på min blogg i någon östtysk angivaragenda, och tidningen har valt att följa dessa jantebesvärade människor och blockerat bloggen. Ja det var ju någon minister som kallade Norge för sista Öststaten.

Eftersom min blogg är mer kvalitativt baserad än många andra, men även i likhet med många andra förståss, så är detta naturligtvis ett udda beteende men det berör inte mig särledes mycket förutom att jag förlorar några förvirrade tryck in på min sida. Läsare hittar in på min blogg ändå. Jag har gott om återkommande norska läsare ändå. Det är snarare en urvattning av kvalité för blogglänkarna som länkar till Dagbladet, men detta är ju förståss inte mitt problem.

Däremot är det ju tragiskt att en föredetta liberal tidning på detta sätt förhindrar en av de heligaste principerna, d.v.s. den om yttrandefrihet, och den härigenom fina möjligheten att förmedla information och kommunikation. Förvisso naturligtvis deras rätt, men ändå skamligt antiintellektuellt. Vill man va pöbelsint så får man.

Som jag skrev som svar till den där redaktören, det är frågan om dålig antiintellektuell illiberal PR, med det är deras PR, jag skall således göra mitt bästa att föra fram den framledes, som tack för läsare jag tidigare fått från dem.

Censur är de ju vana vid i Norge, bland annat censurerar man Pippi Långstrump.


~







Bloggbanningen kom efter inlägget: Operation Gjutet Bly, Gaza - مجزرة غزة‎. Även VG valde att censurera bort den skrivelsen. Man undrar vad som försegås i deras obefintliga hjärnsubstans.
Se även mina tidigare Uppståndelsen - Min musa Maria II o t.ex. Homofoba medier.

Wikipedia: Sensur i Norge

Andra om: , , , , , , , , , ,

5 commenti:

Anonimo ha detto...

men denne gangen havnet du faktisk hos dagbladet

Daniel ha detto...

Ja, det er ikke uten grunn at jeg sjeldent leser Dagbladet.

Aftenposten og Vg har et mye mer nyansert syn på de fleste saker, og er en god del "triveligere" å lese.

Kan ikke huske sist jeg åpnet dagbladet.no.....

Daniel ha detto...

Ps. linken til din blogg fant jeg hos vg.no

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Jag har bara länkat till VG i denna post, men de har nu tagit bort länken, men jag tackar för intitt:)

Anonimo ha detto...

Ja då har de förlorat en av de mest intressanta och kompetenta bloggarna som länkar till dem. Osmart.