giovedì 5 febbraio 2009

Lancia sacra Lando (Lanza-Lando) – Genealogica XLIII

~
[Venafro-vapenmärke ]



Manfredo av familj Lancia,
en gren aleramica

gav grevskapet Venafro
till ättbroder Ubertino Lando

greven intog Bardi
skapade staten Landi


















~

Ni som kan er Dante vet även så att i Purgatorio, canto III, åtfinns denna ovan Manfred av Sicilien väl nämnd.

Skärselden nämnde jag även här, och den stämmer där, som här, som då som nu.

Se för detta även: מלכות בית דויד

Utifrån genealogisk synvinkel är detta en nod för några av mina ättelinjer, min egen Landoätt, ättade Lancia, samt då Aleramici o Paleologi (Παλαιολογοι), plus åtföljande statsgrundning: Stato di Landi.

Notera att tinkturen är densamma som i Stemma di Lando samt då i byzantovenetianskans Alltets treenighet.

Wikipedia: Linea Lanza, Linea Aleramici, om just Manfredi kan man läsa wikihär.

Censurerad utav media

4 commenti:

Anonimo ha detto...

Originellt!

:o)

Anonimo ha detto...

Du måste förstå Steve, du är för intellektuell för det svenska samhället, för intellektuell för att blogga, eller i alla fall för att länka till svensk dagligpress.

Fortsätt skriv, men skit i tidningarna.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

:) överdriv inte, men tack:)

Angående tidningarna, ja, det är klart det känns lite energikrävande onödigt att ägna tid åt sådan (uppenbarligen) pöbel..:)

Länkningarna ger en del mer läsare (läsare som ofta kan tänkas vara intresserade av just det som skrivs), och dessutom existerar systemet (som är bra teoretiskt), och dessutom är det relevanta länkningar som görs (även om detta inte alltid kan synas uppenbart hos alla).

Det är skrämmande - men ironiskt roligt - att se hur tidningarna agerar. Man kan naturligtvis inte förvänta sig att journalister (eller andra censoratorer) har djupa kunskaper (mer ytliga) men av rent normalmentala aspekter så kan man förvänta att de inte bör agera överilat när de agerar utifrån sin egen okunskap.

Det ser dumt ut, samt, det är dumt.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

en sak till:)

någon filur som benämner sig som 'silo' har kommenterat denna ovan skrivelse i Emanuel Karlstens blogg (dagen.se redaktör), han skriver bl.a. så här:

Jodå, Lando, men det där med att skriva ett blogginlägg för att tala om vilken ädel släkt man har,

Det finns en uppenbar janteism häri, en attityd av äckelmagighet över en inbillad självhävdelse hos någon annan.

'Ädel' betyder adel, så ja, so what?

Men jag vet inte om det är särledes självhävdande att framföra information kring att en släkting (långtida iväg) är i tredje trappsteget av Skärselden.

Samtidigt är han där av vissa anledningar, vissa anledningar som jag så klart sätter mig emot, vilket alla som har en hjärna förstår.

Men klart, man kanske måste va ädel i sitt sinne, för att ej förblindas av avundsjuka och annan slags illsint inbillskhet.

Det jag ville säga är 'silo', du har nog mer likhet med Dantenämnda Manfredo, än vad jag har. Är du stolt för det? För jag, som du säger, är ädel - det är jag stolt för.