martedì 7 aprile 2009

Mitt liv II

~
född till ett liv
ett liv som inte skulle varit
ett liv som inte var önskat
ett liv som dödade
innan det ens var fött

född med skuld

med blod på sina händer
med blodröd själ

dömd till ett liv
ett liv i misär
ett liv utan substans
ett liv i pina o plåga

med ohel själ
vandrandes genom livet
livet som dömdes till
i en fördömd tillvaro

söttmandes för en stund
av helhetens behag

ifrånstöttandes som en extra pålaga
en extra prövning
en extra fördömning

vandrandes vidare
som en ohel själ
mitt sanna öde
en ödets skuld

död med skuld

in i nästa liv

~


+ Mitt liv I

Andra bärare av: , , , , , , , , , , , ,
Afton, Politiken

~~~Från Arkivet~~~

080407 - Du

~

4 commenti:

A-K ha detto...

Mörka rader som gör ont att läsa, för, som jag som har skrivit förr, ingen kan födas med skuld och blod på sina händer. Ibland är saker och ting bara...

Night Soul Woman *Applåderar* ha detto...

Bravo! Tack för en givande läsning!psst . . . följ länken;)

Silver ha detto...

Din poesi är så mycket, precis som livet självt.

Å ena sidan den divina människosynen, å andra sidan ett perspektiv med människan som en art bland ett antal miljoner andra.

Å ena sidan synen på människan med möjligheten att vara god i sig själv, utan belastning från arvssynd, å andra sidan jagets personliga upplevelse av medfödd skuld.

Och så detta alltid förtäljda, om att helheten en gång upplevdes.

Det berör som alltid djupt och även jag skriver, som förr, att jag inte tror att någon kan födas med skuld. Fast med förståelse för att jaget kan uppleva det så ändå, känslomässigt.

Känslomässigt upplever dock jag just nu, starkare än någonsin, hur oförstört, hur oskyldigt det lilla barnet är när det kommer till världen.

Mycket av barnets oförstörda renhet finns bevarat i din poesi, i dess raka uppriktiga ton som alltid finns där, även om de verkliga sammanhangen kan vara dolda. "Jag skriver rent, blott ej transparent" - en sanning gällande din poesi.

Erika den Leftriska ha detto...

...och det blir nog lika jävligt ska du se...