lunedì 20 dicembre 2010

Bodilo – Genealogica CLX

~

Det var förbjudet enligt Lex Salica att binda och piska en fri man utan dom, men ändå beordade kung Childerik II af Austrasien, Neustrasien og Burgund detta gentemot den neustriska ädlingen Bodilo. Min släkting.

Bodilo, vars gudsnamn bland annat betyder fursten, men även bödlen, tog då sak i egen hand ock, tillsammans med några nobla fränder, Amalbert og Ingobert, skuro halsen av konungen samt medhavandes fru, Bilichild, samt deras nyfödda son Dagobert, i en skog i Lognes, vid Livry, under ett jakttillfälle anno 675. Så var det med det.

Liken begravdes vid Saint-Germain-des-Prés i närheten av Paris och hittades där åter 1645 då de stals.

Upprinnelsen till problematiken verkar ha varit att Childerik II utsåg sin rikshovmästare i Austrasien, Wulfoald, till hovmästare även i Neustrien og Burgund, hvilket inte gillades av Bodilo eller de övriga noblessemanget då de hade en invand anda av de facto suveränitet.

Råget var måttat när Childerik med våld försökte infoga min släkting.

~

av salig stam
töje man så ej, piska vina

Uppror i blod

~

Enligt vissa uppgifter var Bodilon född redan år 590 i Poitiers, Burgund, hans fader skall ha varit burgund och den paternala farfadern Garnier / Warnachar. Andra – kanske trovärdigare – uppgifter gör gällande att Bodilon de Trèves föddes omkring år 615 och var en son av nobel ätt, till fadern maior domus, hvilket motsvarar jarl eller rikshovmästare, i Neustrien samt då modern som kom ifrån Meaux.

Ovan nämnd Warnachar, oftligen numrerad II, var just maior domus i Burgund under åren 617 till 626, samt för en kortare tid Austrasien därföre, omkring 612-617. Jarlskapet överlämnades till en annan son, Godinus.

~

brödafränderna
Bodilus og Godinus

i ett, uppror närt

~

Bodilo skall även ha äktat sig med Sigrade de Soissons som vart dotter till fadern Ansaud de Dijon samt modern som kom från Metz. Detta skall ha gjorts före han blev munk 643 i Mans. Låt bikten häri i tystnaden tala.

Bodilo skall ha fått ett barn vid namn St. Léger de Trèves, med oklar moderskap, kanske Sigrade, kanske ej, samt minst två till med bekräftad moderskap i Sigrade de Soissons. Moralismen av idag var ej i denna tid vida känd, vad gör det, om det var två.

Gerwin, grefve af Paris samt Adele de Trèves, detta sistnämnda fött samma år fadern bleve munk, eventuell koppling sias ej därkring. De övriga båda två födda samma år, c. 640 samt döda 677, enligt uppgift. Men vem vet.

~

ätt vandrar på, så
äktning, tre barn i alstring

celibat, ej änn

~




bilden:

Bodilo tillrättasätter sina kläder efter illegal bestraffning utav kung Childeric II. Teckning av Georges Lafosse (1844–1880), från Histoire de France tintamarresque: depuis les temps les plus reculés jusqu'à nos jours (1872–1903).


1 commento:

Anonimo ha detto...

sokungen när han beskrivs liksom den romänska drottningen soldrottningen får du aldrig riktigt veta sanningen, det som du får se är så praktfullt att hela befolkningen är redo att skapa krig med dem.
sanningen är att du får som gåva av din far att styra hela världen med dina tankar.Och som tack för att du gör det, får du gåvan att inte kunna dö. Du måste ge gåvan
vidare till ditt förstfödda barn, och som tack för att detta barn gör det,att styra hela världen med sina tankar, får barnet gåvan att inte kunna dö.och så vidare. varför är folket så avundsjuka....