lunedì 20 febbraio 2012

Utvandrande svenskar

~
Svenskar som utvandrar till varmare länder uppfattas lätt som turister. Det gillar de inte. Men utvandringen följer i massturismens spår. Många står med ena benet kvar i Sverige och få integreras med den inhemska befolkningen. Språket är det största hindret.

Bland utvandrarna finns några som attraheras av den nya kulturen, som anstränger sig för att lära sig språket och vill integreras. Det typiska hos flyttarna är dock att förbli svenska i själ och hjärta och att leva som svensk.

~

till skillnad från de svenska nationalisterna, som vill påtvinga andra sin svenskhet, så är dessa svenskar genuina svenskar, som äskar kvarbli vid sin nationalitet, eller dess kultur, även vid utflytt från fäderneslandet

det är tur att länderna längre söderut, ej integrerar via kränkning, à la svedèis



















~

+ Postmodernisme premillénaire, Europas tungomål
++ Utvandring – Det påtvungna landet, Svetski SSR, Somaliland i Svenskbyggd

Taggar: Sverige, svenskar, utvandring, invandring, etnicitet, nationalitet, integration, integrationspolitik

Hedenbro, Marianne, “Varken turist eller utvandrad”, Sydsvenskan, 20 maj 2008 s. A13.

2 commenti:

Lmha ha detto...

förlåt mig, jag måste ha lepra i hjärnan. Jag vill kommentera men jag kommer inte på vad jag ska säga. Är det en jämförelse? eller är det faktum?

S.A.I. Steve Lando ha detto...

du är ursäktad:)

det översta är ett citat, från Hedenbro, från en undersökning.