mercoledì 30 maggio 2012

Blåhuvade svennar ser vitt

 ~
jag raljerade kring att det främst var niggrerna som skulle åtsättas när ordet nigger förbjöds i New York, då det främst är niggrerna själva som nyttjar kromonymen nigger

detta även om det som nämnt endast är en kromonym, likställd i ord samt färg med svarting, svart, eller, blåman, eller då, blåmänniska, en blåhen. Även ordet blatte kommer härav, ankommet från romani blāto / blawato ‘blå’, ett inlån från ett sydslaviskt språk. Även hos de sistnämnda nyttjas för övrigt kromonymer såsom vita serber, vita kroater, vita ruser, röda ruser, men även förståss svarta kroater, svarta ruser, svarta Ruthenien. Gulingar bor lite längre österut.

men man behöver absolut inte titta så långt som till det gamla stora slavhållande landet USA, the land of the unfree, utan även i Sverige angripes alla olika möjliga situationer där svarta, eller andra icke-vita, framställes på något endaste vis, i publika sammanhang, oavsett syfte

att vara färgad i Sverige, är att icke få synas, i midvintersnatten, ej ens när solen står på

till og med när svarta människor framställer svartheten, i ord eller färg, angripes detta på hårdaste vis, det gällo båð Marika Carlsson som Makode Linde, det är underligt att de själva fåens synas i bild, då visandes, illustrerandes i sin visuella befintliga symbolik, det som i tider förtrycks, samt så än ju ofta göres

svennen må förstå att den är en viting
en icke-färgad person
att hela dennes sinne är vitt
akromatiskt

som en tabula rasa

~











+ Postmodernisme premillénaire
++ "Nigger" - i ordhögmoralismens tecken, Mainstream svenssonskalle, USA:s första mulattpresident

Aft, DN, SvD
Taggar: Sverige, samhällerasism, Makode Linde, Marika Carlssonblatte, neger, nigger, färgade, vitt, ord, blåman, kromonym, blå, vit, svart, röd, gul, svennar, idioti, svenska samhället

1 commento:

Jasmine ha detto...

haha, så löjligt skrivet och tråkigt i och med att det kunnat bli bra, ty problemet du tar upp är inget särskilt som gäller för just "svennen", samma slags problem genomsyrar åtminstone hela västvärlden och därför går du helt vilse när du på reflex måste vända problemet mot "svenarna", särskilt med tanke på att tankegodset i sig säkerligen ursprungligen går att spåra till Kalifornien & att dom svarta i Kalifornien säkert är lika osynliga (eller inte)som dom är i Sverige, Italien, Storbritannien, Norge, Frankrike, Tyskland och så vidare, och så vidare

och sen kan man alltid vilket jag tycker är betydligt mycket intressantare fråga sig om en "neger" vill bli kallad "neger", troligen vill inte personen det, ytan istället bli kallad för sitt namn eller nationalitet

och då i sammanhanget är det helt ointressant att ordet härrör ur ord som betyder svart eller inte

jag menar ju det att visst du kan kalla mig viting, jag kommer inte bli sur, men jag kommer ta dig för dum som inte klarar av mig att kalla mig för mitt namn eller för min nationalitet & jag kan inte se att denna min åsikt skulle skilja sig från vad en "neger" skulle anse...