martedì 5 dicembre 2017

Paleolitisk paleografisk protohieroglyfisk protoskrift - Eurasiens språkfamiljer XII


 
Men själva skriften är än äldre än den mesopotamska kilskriften om man avser kommunicering i symbolform med mer eller mindre fastställda tecken då man exempelvis kunnat se i studier utav 146 grottor i Frankrike att man redan för 30 000 år sedan hade ett utvecklat kommunikativt symbolspråk med separata tecken för separata åsyftningar, nyttjade om og om igen under perioder utav tiotusentals år, detta kunne benämnas som en protoskrift eller protohieroglyfisk skriftform vars piktografiska omfång omfångar runt 26 brukade tecken, många utav dessa åtfinnes i emellan 15-70 % av grottorna, 18 utav dem hava men även funnit i Australien. Att samma tecken åtfinnes i både Frankrike et Australien behöver absolut ej betyda att deras tillskrivelse var så ancienn att de funnits i den första utvandringsvågen från Afrika, utan tecken äro i vissa fall så allmänna att de helt enkelt uppkomma från den mänskliga hjärnan på flera håll utan inbördes relation, detta antagliga faktum fråntager ehuruväl ej deras kommunikativa symbolfunktion visandes på protohieroglyfisk skriftproduktion för mycket länge sedan. Ett relativt unik tecken som åtfinnes på 15 % utav platserna i Frankrike men som även hittas i Amerika samt i Australien är tecknet mano negativa varandes ej hela handen med alla fingrarna utspända avtryckt utan en vänsterhand med allenast lillfingret samt ringfingret utspändt, hvilket såleda ser ut som en medveten gest, måhända nyttjad i jaktsammanhang eller som symbol för något specifikt.














~

1 commento:

ha detto...

alltid när jag läser sånt här slås jag av att det alltid av att det bara ska nämnas spanien, frankrike också av pk-skäl australien i dessa sammanhang

men iaf handen är ju en schablon, och de hittills äldsta KÄNDA schablonenmålningarna hittar du inte i spanien, frankrike eller australien, nix du hittar dem på helt andra ställen

https://www.nature.com/articles/s41586-018-0679-9#ref-link-section-d19976e700

https://www.smithsonianmag.com/history/journey-oldest-cave-paintings-world-180957685/

om än lite av en vulgärvideo så gick det till så här på ett ungefär

https://www.youtube.com/watch?v=Cu5kLmIlwWQ

som färgens bindemedel användes förmodligen blod som man rörde ihop till något slag av emulsion

man kan tänka sig att de första färgerna var ockra (gula, röda, bruna) detta för att ockra ju vara järnföreningar och (oxiderat) järn finns det mycket av på jorden, och man kan tänka sig att färgen efter de första färgerna var svart, trä och benkol helt enkelt men för att utvinna kolet så bör väl man ha upptäckt och lärt sig att kontrollera elden först, fast det är klart efter en skogsbrand så bör det ha funnits mycket trä och benkol tillgängligt för dem, tror dock ändå själv mest på just rödockra

ockra finns överallt i naturen, man kan tänka sig att man upptäckte (förmodligen rödockra) och gjorde kroppsmålningar, därefter så utvecklade man sin färg med något slags bindemedel och blod är troligt då man lätt kan få tag på mycket blod från bytesdjur, eller lite bara genom att skära sig själv i tummen

det är väl inte helt omöjligt att kunna tro att man målade på trä, etc men sånt äts ju upp av tidens tand, någon gång har man iaf kommit på att det går att måla på klippväggar(jag tror som konstnär och målare själv) att de bara ville måla, leka och göra experiment, handen är ju en schablon du alltid bär med dig, inte bara det du kan forma handen (schablonen) på väldigt många olika sätt, ganska snart upptäckte man hur enkelt men ändå kraftfullt det är med schablonmålning

hur som jag tror dock mest att de avbildade vad de såg och vad som hände för att det var roligt, och att ju mer de utvecklades ju bättre blev de och till slut var de så bra på sitt att de med muntliga berättelser till dessa bilder överförde specifika händelser i sin historia till efterkommande generationer,och förmodligen någonstans blir det profana även till något sakralt

och det är klart var det 2 jägare som fällde 50 mammutar eller så går det ju att måla just två jägare och 50 mammutar, eller symbolerna för det, och tja visst det är väl ett slags kommunikativa symbolfunktion men jag tror i första hand att det bara rör sig om den tidens konst och inget annat

hursom den här är väldigt fin och jag personligen slås av deras skicklighet https://youtu.be/EWzInNwgdoI